ChristenUnie wil meer ambitie woningbouw Oostpoort

DSC02710.JPGdonderdag 28 augustus 2025 22:16

De ChristenUnie is kritisch op de woningbouwplannen voor Oostpoort. Er moeten en kunnen volgens de fractie meer woningen komen en er moet een andere oplossing komen voor de fietsers want het huidige voorstel is volgens de fractie zelfs een fietsdrama.

Voorzitter, sinds de vorige versie van de plannen voor woningbouw rond station Spaarnwoude is er veel veranderd. De ChristenUnie vindt het goed dat er een soberder oplossing is gevonden voor het autoverkeer tussen Waarderpolder en Zuiderpolder. De vorige oplossing was extreem duur terwijl het in praktijk maar om enkele honderden auto's per dag gaat. Toch is de verbinding belangrijk en kan hij niet vervallen. Het nadeel van het nieuwe viaduct is de behoorlijk haakse hoek maar gezien het geringe aantal auto's is dat aanvaardbaar.

Ook zijn wij blij met het behoud van de ruimte reservering voor toekomstige spoorverdubbeling. Hoewel dit nog niet in de plannen van ProRail zit denken wij dat dit echt op termijn nodig is. De ChristenUnie is het ook eens met de keuze voor de middenvariant van de ecologische zone ten noorden van het spoor. Een bredere zone zou ten koste gaan van te veel huizen, een smallere zone zou betekenen dat deze ecologische zone wel heel erg smal wordt zodra de spoorlijn in de toekomst wordt verdubbeld.

Maar op 1 punt is ChristenUnie het niet eens en op 3 punten kan het plan beter.

Allereerst de fietsoplossing of beter gezegd: het fietsdrama.

Waar auto’s straks sneller van Prins Bernhardlaan naar Waarderpolder rijden, zijn fietsers straks net zo lang onderweg als nu. Ik constateer dat de fiets na voetgangers niet op de 2e plaats staat in dit plan maar op de laatste plaats. Fietsers blijven een lange steile klim houden van  bijna 300 meter, en dat aan beide kanten van het spoor. Ze krijgen alleen wat rustpunten onderweg, maar dat maakt de fietsroute ook langer.

Als er een tunneltje zou komen in het verlengde van het Meerspoorpad dan zou de route ruim een halve kilometer korter zijn. Voorzitter dat is echt enorm veel. En… er zou met zo’n tunneltje ruimte zijn voor veel meer woningen in plaats van dat we straks een gedrocht hebben van een slingerend fietspad door het gebied

Het college stelt: de fietstunnel wordt veel te duur, hij zou meer dan 40 miljoen euro kosten. Voorzitter, dat is gebaseerd op een ruwe schets van een fietstunnel midden in het gebied bij het station over een bizar lange afstand van 111 meter omdat daar zoveel rijstroken liggen. En ik vermoed, maar dat ben ik vergeten technisch uit te vragen, dat hierbij ook trappen naar de perrons zijn meegerekend.

Voorzitter, een fietstunnel bij het Meerspoorpad kan veel korter. Op dit punt volstaan door de andere opzet van de viaducten 2 rijbanen voor de Amsterdamsevaart in plaats van de huidige 6. Een veel smaller profiel is dus mogelijk. Dat maakt een fietstunnel aanzienlijk goedkoper.

Enige knelpunt is het boezemwater. Maar voorzitter zoiets kom je toch vaker tegen als je een tunnel bouwt? Daar moeten technische oplossingen mogelijk zijn. Vertel me niet waarom het niet kan op basis van vage schetsen, maar doe serieus onderzoek naar hoe het wel kan. Denk out of the box.

Eventuele extra kosten is de ChristenUnie bereid te dekken uit het investeringsplan en… uit de opbrengst van extra woningen. Want voorzitter, dat is ons eerste verbeterpunt. Zelfs de wijkraad zegt: het plan kan wel wat meer bouwhoogte aan. Waarom doet het college dat niet? De woningnood is hoog en dan hebben we kans om een iconische stadsentree te maken en dan zijn we toch zo bescheiden.

Het tweede verbeterpunt is het parkeergebouw met de P&R voor 150 auto’s. Is dat nu wel zo handig? De ChristenUnie wil de P&R en alle andere parkeervoorzieningen combineren met het veel grotere nieuwe parkeergebouw van IKEA. Dus 1 grote parkeerhub voor het hele gebied. Ook dan ontstaat ruimte voor meer woningen.

Het derde verbeterpunt zijn de verkeerslichten. Graag een reactie van het college op het voorstel van de wijkraad voor het toepassen van rotondes. Aan de noordkant bij IKEA is dat mogelijk lastig vanwege de dagen dat het topdrukte is bij IKEA en er IKEA-files ontstaan. Maar aan de zuidzijde bij de Camera Obscuraweg ziet de ChristenUnie wel mogelijkheden.

En voorzitter, dan toch nog een out of the box idee: waarom niet op  het dak van IKEA een paar echte IKEA woningen? De woningnood is hoog dus wees creatief!

 

« Terug