Binnenkort ook flitsen op 30 km wegen

30km.jpgdonderdag 18 september 2025 23:28

Op 1 oktober wordt in veel straten 30 km/uur ingevoerd. Maar hoe staat het eigenlijk met de verkeersveiligheid in straten waar al 30 km/uur is ingevoerd? De ChristenUnie stelde vragen tijdens het vragenuurtje

Voorzitter, wij hebben klachten ontvangen van bewoners in de Bloemenbuurt dat in straten waar al lang 30 km/uur geldt veel harder wordt gereden. De wethouder is langs geweest. De ChristenUnie wil weten: 
  1. Welke maatregelen gaat de wethouder nemen en wanneer?
  2. Hoe staat het met het plaatsen van tijdelijke flitspalen in 30 km/uur gebied? Heeft de wethouder al een akkoord met het OM om dit te gaan doen in Haarlem?
De wethouder reageerde dat over maatregelen in de Bloemenbuurt wordt nagedacht. Dat zullen geen grote maatregelen zijn want het beleid in Haarlem is dat herinrichtingen en groot onderhoud zoveel mogelijk wijk voor wijk worden gedaan. Dit is namelijk efficienter. Wel wordt er gekeken of er kleine maatregelen mogelijk zijn in de Bloemenbuurt (omgeving Pijlslaan) zodat weggebruikers zich beter aan de maximum snelheid houden. De wethouder wil de mogelijke maatregelen eerst presenteren aan de bewoners voordat hij de Raad informeert omdat de bewoners naar de wethouder zijn gestapt. Binnenkort dus hopelijk meer nieuws.
Wat betreft het flitsen in 30 km/uur gebied was er wel goed nieuws. Jarenlang werkte het OM hier niet aan mee. Inmiddels is het OM bereid op zogenaamde gebiedsontsluitingswegen die 30 km/uur zijn wel te flitsen op verzoek van gemeenten. De gemeente Haarlem gaat na de invoering van 30 km/uur in veel straten in Haarlem kijken in welke straten te hard word gereden. De wethouder overweegt dan vervolgens waar dit nodig is voor straten zo'n verzoek in te dienen bij het OM.
Overigens worden (nog) niet alle straten 30 km/uur. Een aantal belangrijke doorgaande wegen in Haarlem zoals de Spaarndamseweg en de Rijksstraatweg blijven 50 km/uur. Andere wegen die nog onvoldoende zijn ingericht voor 30 km/uur en waar veel openbaar vervoer rijdt blijven nog 50 km/uur totdat er een herinrichting is gedaan. Dit geldt o.a. voor de Wilhelminastraat. Deze straat wordt uiteindelijk 30 km/uur maar eerst volgt een herinrichting die moet zorgen dat het verkeer ook daadwerkelijk langzamer gaat rijden maar tegelijk ook moet zorgen dat de OV-bussen wel vlot kunnen blijven doorstromen. Elke minuut vertraging voor OV-bussen heeft namelijk grote financiele gevolgen gezien het grote aantal bussen in deze straat. 1 minuut lijkt weinig maar kan er voor zorgen dat de roosters niet meer passen gezien de verplichte pauzetijden op de eindpunten en dan zijn er extra bussen en chauffeurs nodig.

« Terug